Pierwsza kara finansowa za fałszywe opinie na TripAdvisor! Do zapłaty 8 mln złotych!

TripAdvisor walczy z fałszywymi opiniami na serwisie

Pierwsze tak duże konsekwencje finansowe za fałszywe opinie na TripAdvisor. Czy to oznacza kres manipulacji i wprowadzania internautów w błąd? Serwis wreszcie doczekał się dodatkowej broni w walce z kupionymi komentarzami.

TripAdvisor walczy z fałszywymi opiniami na serwisie

Jakiś czas temu na portal TripAdvisor spadł ogrom oskarżeń na temat fałszowania opinii. Sprawa nabrała sił dokładnie kilka miesięcy temu. Przed rozpoczęciem Mundialu w Rosji wiele tamtejszych restauracji dość szybko zmieniło swoją pozycję w rankingach, tym samym stając się jednymi z najpopularniejszych miejsc w regionach, gdzie miały odbyć się rozgrywki w piłce nożnej.

Nie ma co się dziwić, że TripAdvisor jest doskonałym kąskiem dla właścicieli restauracji, hoteli, kurortów, gdyż stanowi największy serwis opiniotwórczy dla wszystkich podróżujących. Mimo to niejednokrotnie internauci potrafili udowodnić, że oceny użytkowników mijają się z prawdą i są po prostu opłacone. Jak się okazało, australijski sąd postanowił interweniować w szerzącej się internetowej przestępczości i zdecydował o ukaraniu jednej z firm przełomową karą o wartości 3 mln dolarów australijskich.

Australijska firma ukarana 

Firma Meriton, która jako pierwsza została zobowiązana prawnie do zapłaty tak gigantycznej sumy, zajmuje się nieruchomościami na australijskim rynku. Za wszelką cenę starała się pozbyć negatywnych opinii i wystawiali fałszywe komentarze w imieniu gości. Sąd zdecydował, że kara w wysokości blisko 8  mln złotych będzie adekwatna do skali popełnionego czynu.

– Przez takie zachowanie i stwarzanie bardziej pozytywnego czy korzystnego wrażenia jakości i wygody w apartamentach oferowanych przez Meriton, konsumenci mieli mniejszą szansę na odkrycie wszelkich nieprawidłowości w świadczeniu usług przez firmę – napisano w orzeczeniu sądu.

W przypadku Meriton, fałszowaniem opinii zajmowali się pracownicy firmy. Wielu przedsiębiorców jednak korzysta z zewnętrznej pomocy i nawiązuje współpracę z osobą, która wystawi jedną pozytywną opinię za ok. 4 zł.

Warto pamiętać, że nie tylko firmy, które fałszują  opinie, są narażone na kary finansowe. Cztery lata temu sam TripAdvisior mierzył się z oskarżeniami, a włoski ACCM (odpowiednik polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenci) ukarał serwis za niewystarczającą weryfikację recenzji zamieszczonych w portalu.

Przełomowa kara rozpaliła tym samym płomyk nadziei na to, że TripAdvisor oprócz kontrolowania opinii, które pojawiają się na serwisie, będzie miał w ręku dodatkową broń w postaci kar finansowych, które raz na zawsze pozbędą się fałszywych recenzji.