Marketing sklepu internetowego – jak wypromować sklep online?

Założenie sklepu e-commerce jest obecnie tak proste, że stało się jednym z popularniejszych pomysłów na biznes online. Ale to dopiero początek! Sukcesu w tej branży nie gwarantuje ani nowoczesna strona, ani zintegrowany z płatnościami system obsługi klienta, ani wysokiej jakości asortyment. Tak, to aspekty działalności sklepu, bez których trudno mówić o zbliżaniu się do celu. Jednak na tej drodze znajduje się jeszcze istotniejszy kamień milowy – innowacyjne, skuteczne techniki reklamy i marketingu.

Jak kreatywnie wypromować sklep online już na starcie?

Na budowanie startowej strategii marketingowej w e-commerce składa się tak wiele czynników, że nie zmieściłyby się w obszernej książce, nie mówiąc już o krótkim artykule. Na jego potrzeby załóżmy więc, że jesteś na etapie, gdzie powstał twój brief kreatywny, zarysy person z grupy docelowej, ogólny zarys strategii oraz kilka pierwszych celów szczegółowych.

Co dalej? Jak reklamować firmę, by wybić się na tle mocnej konkurencji, której budżet i zakres możliwości znacznie przewyższa twój? Tak, to warto powiedzieć wprost – nawet, jeśli wnosisz w swój sklep e-commerce spory kapitał, i tak nie dorównasz finansowo firmom, które mają za sobą 20 lat obecności w Sieci, a do tego 50 lat budowania marki jako takiej.

Ale to nie powód, by się poddawać! Tam, gdzie nie można wiele ugrać przez zwiększenie nakładów środków, firmy potrafią osiągać zaskakujące rezultaty przez wdrożenie innowacji. A reklama i marketing sklepu internetowego to wprost wymarzone pole do eksperymentów z kreatywnymi taktykami promocji digital.

Wypromuj sklep z pomysłem – bądź o dwa kroki do przodu

Jeśli prowadzisz już biznes związany ze sprzedażą w Sieci, pewnie wiesz doskonale, jakie znaczenie ma tu pozycjonowanie i optymalizacja twojej strony, Google Moja Firma, blog ekspercki, budowanie listy mailowej czy płatne reklamy. Nie znaczy to oczywiście, że masz w małym palcu wiedzę, jak reklamować firmę, a wymienione wyżej sfery możesz sobie odpuścić.

Wręcz przeciwnie – zgłębiaj je dalej, koncentrując się na dobrych praktykach w twojej branży, stawiając na eksperymenty i częstą ewaluację. Ale dorzuć do nich coś jeszcze: proste, a zarazem nieoczywiste rozwiązania, na które nie wpadnie każdy. Niektóre z nich stoją w jawnej sprzeczności ze starą szkołą marketingu. Jednak przyglądając się bliżej praktykom największych marek, które odniosły sukces, zobaczysz, że pionierskie wizje to właśnie to, co pozwala sklepom online dać się zauważyć.

Nowatorskie idee, które wspierają marki e-commerce

Oto garść pomysłów, jak wypromować sklep online ale nie poprzestawaj na nich. Reklama i marketing sklepu internetowego potrzebują regularnych burzy mózgów, by powstało coś, co zmienia reguły gry. Przykład pierwszy: wiemy już, że przyszłość handlu online (i Internetu w ogóle) należy do technologii mobilnych. Niejeden sklep ma już swoją aplikację, w której klienci mogą robić zakupy i odbierać rabaty. Ty zrób coś więcej – zainwestuj w app dewelopera, który stworzy produkt oparty na zasadach grywalizacji (przyznawanie odznak, pokonywanie poziomów, dodatkowe nagrody). Niech zakupy przez twoją apkę będą przygodą, do której klienci wrócą jak do ulubionej gry.

Kolejny pomysł: nie działaj w próżni – postaw na networking i partnerstwo z innymi małymi sklepami z branży. Myślisz, że na tym stracisz, bo konkurencja podłoży ci nogę? To było bardziej prawdopodobne w czasach przed social media, ale dziś, gdy każdy sklep dba o reputation management, raczej spotkasz się z pozytywnym odzewem. Co więcej, możesz użyć swoich zasobów marketingowych, by pomóc zaistnieć w sieci lokalnej fundacji albo innej inicjatywie społecznej. Zysk dla twojego sklepu nie będzie natychmiastowy, ale za to pewny. Pokolenie millenialsów, a także nadchodzące po nim pokolenia – główne grupy docelowe dla zakupów w internecie – uwielbiają zaangażowanie, share economy i poczucie, że marka robi coś więcej, niż tylko sprzedaż.

Oczywiście, najważniejszym barometrem, który podpowie ci, jak wypromować sklep online, będzie twoja społeczność w social media. Nie oszczędzaj ani na czasie, ani na środkach (etycznie wykorzystanych!), by ją zbudować i związać z twoim sklepem. Wszystkie liczące się badania prognostyczne w marketingu są tu zgodne: następne dziesięciolecie tylko wzmocni trend personalizacji sprzedaży. Wykorzystaj go, by sprzedawać coś więcej, niż tylko produkty – niech doświadczenie interakcji z marką stanie się twoim towarem. Testuj, eksperymentuj, pytaj o zdanie (i bierz je pod uwagę!) a grupa zadowolonych odbiorców będzie rosła, generując dla ciebie darmowe treści social.

Więcej o marketingu sklepu internetowego i pomysłach na reklamę online przeczytasz w poniższym artykule:
https://warszawskagm.pl/blog/jak-reklamowac-sklep-internetowy/