Polska: Kraków

Decydując się na wyprawę z Warszawy do Krakowa, dobrze jest wybrać możliwie najbardziej korzystny rodzaj transportu oraz wcześniej pomyśleć o noclegu. Warto również wiedzieć, w jakie miejsca można się udać i które atrakcje turystyczne miasta trzeba zobaczyć. Pewnie już nie raz słyszeliście, że Kraków to najpiękniejsze miasto w Polsce. Czy to prawda? Mimo że byliśmy już tam nie raz,  to nigdy nie przyglądaliśmy się miastu z punktu widzenia potencjalnego turysty, ponieważ wyruszaliśmy do stolicy Małopolski ze względów zawodowych, więc nie było czasu na zwiedzanie. Lecz tym razem postawiliśmy sobie cel, aby spojrzeć na Kraków zupełnie innym okiem i poznaliśmy miasto innej strony niż dotychczas. Jak to wyszło? Koniecznie przeczytajcie poniższy artykuł, a nuż okaże się, że macie podobne do nas spostrzeżenia.

Transport do Krakowa

Nie ma co ukrywać, że każdy z nas niezależnie od zarobków szuka najtańszych opcji przejazdu. Nikt nie lubi wydawać fortuny na transport, ponieważ zaoszczędzone pieniądze można wydać na miejscu, tak by móc świetnie się zabawić. Z Warszawy do Krakowa mamy 3 opcję taniego podróżowania. Możemy zdecydować się na przejazd autobusem, autokarem lub zwykłym pociągiem. Bez żadnej promocji i zniżek koszt takiej wycieczki wynosi zazwyczaj ok. 30-50 zł. Niestety warto wziąć pod uwagę fakt, że akurat na trasie do Krakowa droga jest dość uciążliwa i męcząca, ponieważ trwa zazwyczaj ok. 4,5 h. Istnieje oczywiście express do stolicy Małopolski, który skraca czas podróży o połowę, lecz cena biletu wzrasta dwukrotnie. Szczerze mówiąc nie ma tragedii, choć wiadomo, że  wszystko zależy od naszego budżetu i czasu jakimi dysponujemy.

Warto tutaj podkreślić, że połączenie kolejowe między Krakowem a Warszawą należy do najpopularniejszych w całej Polsce, również ze względu na możliwość przejazdu pociągami należącymi do różnych kategorii. Różnią się one nie tylko czasem przejazdu i komfortem, ale również ceną biletu. Z własnego doświadczenia wiemy, że niezależnie jaki rodzaj połączenia wybierzemy, to i tak natrafimy na komfortowe warunki. Jeszcze ani razu nie przytrafił nam się pociąg typu „stare Regio” – pewnie większość z Was będzie wiedziała o jaki rodzaj pociągów chodzi. 🙂 W każdym wagonie, którym podróżowaliśmy z Warszawy do Krakowa mieliśmy (co najważniejsze!) gniazdka bezpośrednio pod siedzeniami, serwis i bardzo miłą obsługę. Naprawdę wielka klasa jak dla nas!

Nocleg w Krakowie

Kraków posiada bardzo bogatą ofertę noclegową. Choć warto zwrócić uwagę na fakt, że ciężko znaleźć hotel w centrum miasta. Przeglądając oferty natrafimy na multum propozycji wynajęcia apartamentu, bądź pokoju w hostelu. A nie zawsze, to jest najkorzystniejsza dla nas opcja. Choć mimo wszystko w Krakowie turyści mogą skorzystać zarówno z luksusowych hoteli, jak i najtańszych pokojów w niedrogich pensjonatach. Jednak ze względu na spory napływ turystów zagranicznych, ceny apartamentów bardzo się wahają i są zależne od pory roku, miesiąca czy nawet pogody. Wiadomą sprawą jest to, że najtańsze noclegi wciąż znaleźć można przede wszystkim w krakowskich hostelach, które nie zawsze są komfortowe. Mowa tutaj o ilości łóżek na jednej przestrzeni. Zdarzają się miejsca, gdzie pokój przeznaczony jest dla 16-18 osób. Choć za pokój wieloosobowy zapłacimy naprawdę grosze!

Jednym z najstarszych krakowskich hosteli jest Dizzy Daisy Downtown Hostel, gdzie w zależności od standardu cena za kwaterę dla jednej osoby może wynieść ok. 40 złotych. Jednym z tańszych miejsc w centrum Krakowa jest także Hotel Matejko, w którym cena za pokój dwuosobowy wynosi niewiele ponad 100 zł razem ze śniadaniem. Zaletą hotelu jest położenie blisko rynku oraz wielu krakowskich atrakcji. Dobrą alternatywą za podobną cenę jest również The Secret Garden Hostel Kraków na Starym Kazimierzu, chętnie odwiedzany przez turystów zagranicznych. Miejsce to znamy tylko i wyłącznie z opowieści, więc za dużo o nim nie powiemy, ponieważ nie chcemy recenzować miejsca, w którym nie byliśmy. W pozostałych dwóch byliśmy już niejednokrotnie, ale tylko dosłownie aby przekimać. Zobowiązania zawodowe powodowały, że wpadaliśmy do stolicy Małopolski na  jedną noc i wracaliśmy z powrotem do Warszawy.

Podczas naszej zaplanowanej wycieczki postanowiliśmy rozejrzeć się za jakimś wypasionym hotelem. Chcieliśmy zaszaleć, więc szukaliśmy dobrego standardu, z fajnym wyposażeniem, salą fitness, basenem i tak dalej. Wszystko wskazywało na to, że nam się udało – WM Hotel System. Jedynym minusem była odległość hotelu od centrum miasta, ponieważ to ok. 4 km. Ale machnęliśmy na to ręką, ze względu na full wypas, który mieliśmy zastać na miejscu w hotelu. No właśnie – mieliśmy. 🙂

Zdjęcia w internecie pokazywały naprawdę super standard i fantastyczną strefę relaksu, lecz niestety to co zobaczyliśmy na miejscu przechodziło ludzkie pojęcie. Szczerze powiedziawszy cena 150 zł za dwie osoby za jedną noc – to kwota aż za nadto. Kompletnie byliśmy rozczarowani. Pokoje przypominały wyglądem tani hostel, a do tego strefa fitness, która nie miała nic wspólnego z siłownią i basenem, który widzieliśmy na zdjęciu. Ale żeby nie było, znaleźliśmy też dobre strony tego wszystkiego. A mianowicie poczuliśmy się niczym Magda Gessler lub Małgosia Rozenek i odkrywaliśmy krok po kroku niuanse z kiepsko prowadzonego biznesu. Właściciele naprawdę marnują potencjał miejsca, które mają!

Atrakcje w Krakowie

Jedną z najbardziej znanych atrakcji Krakowa jest Zamek Królewski na Wawelu, warty odwiedzenia ze względu na ogromne bogactwo zbiorów muzealnych. Zwiedzanie jest płatne i zależy od strefy, którą zdecydujemy się zobaczyć. Natomiast cena mieści się w granicach 5-20 zł. Ponadto miejscem obowiązkowym dla każdego odwiedzającego jest najważniejszy i największy plac, czyli Rynek Główny. To właśnie na nim organizowane są liczne imprezy kulturalne, które przyciągają multum polskich i zagranicznych turystów. W centrum krakowskiego rynu znaleźć można doskonal rozpoznawalne na całym świecie Sukiennice, gdzie z kolei znajduje się Galeria Polskiego Malarstwa i Rzeźby XIX wieku. Do najciekawszych miejsc w Krakowie zaliczyć można również umiejscowiony w Parku Lotników Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema. W całym ogrodzie znajdują się rozmaite interaktywne instalacje, dzięki którym za pomocą własnych zmysłów poznać można rozmaite zjawiska fizyczne.

Dla wielu Kraków jest miastem, które zachwyca architekturą. Faktycznie zespół architektoniczno- urbanistyczny Starego Miasta uznawany jest za jeden z najważniejszych zabytków polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego. Lecz według nas to byłoby na tyle, ponieważ jak przyjrzymy się miastu tak z boku i nie będziemy słyszeli w głowie tego społecznego zachwytu Krakowem, dostrzeżemy pewien zgrzyt. A mianowicie do stolica Małopolski przepełniona jest samochodami. Wąskie ulice powodują, że robi się ciasno i tłoczno. Nowoczesność niestety nie współgra z piękną, historyczną architekturą starego miasta. Miejski zgiełk nie pozwala w spokoju pozachwycać się pięknem, które Kraków ma w wielu swoich zakamarkach. Może czas najwyższy pomyśleć o zakazie wjazdu samochodem do centrum miasta? 🙂

Jedzenie w Krakowie

W Krakowie znaleźć można wiele restauracji, pubów oraz ulicznych budek serwujących rozmaite regionalne specjały. Krakowskie tradycje kulinarne czerpią z wielu wpływów, m.in. kuchni galicyjskiej, wiedeńskiej czy węgierskiej, a także żydowskiej. Dzięki temu w Grodzie Kraka skosztować można zarówno salcesonu w sosie musztardowym, jak i sznycla wiedeńskiego. Wielką popularnością cieszą się także desery z krakowskich cukierni, w których serwowany jest tort Sachera czy torcik wiedeński. W całym Krakowie spotkać można również stoiska z obwarzankami, czyli pieczywem w kształcie pierścienia z makiem, sezamem i solą. Na każdym rogu na ulicach widać turystów zajadających się tym przysmakiem, dlatego ta tradycyjna pyszność jest dla każdego obowiązkowa! Wśród krakowskich specjałów wyróżnić można również tradycyjną kiełbasę lisiecką, wędzoną z wieprzowego mięsa. Prawdziwą atrakcją jest miodek turecki z orzechów włoskich i karmelu, sprzedawany wyłącznie w Dzień Wszystkich Świętych i Zaduszki.

Oprócz tego w Krakowie nawet w centrum miasta, tuż przy Starym Rynku znajdziemy masę barów mlecznych, gdzie za ok. 15 zł będziemy  mogli zjeść dwudaniowy domowy posiłek. Naszym ulubionym miejscem, które odwiedzamy nawet w przelotnych wizytach w Krakowie jest Bar Mleczny „Pod Temidą” na ulicy Grockiej. Niestety w sezonie trzeba liczyć sie z dość dużym ruchem, a niekiedy nawet oczekiwaniem na wolny stolik. Lecz cena, porcje i smak potraf wynagradzają wszystko. 🙂

Jak sami widzicie, nasze obserwacje z krakowskiej podróży nie są jednoznaczne. Z jednej strony Kraków, to piękne i wyjątkowe miasto, w którym faktycznie można się kokochach. A znamy takich, którzy odwiedzili dawną stolicę Polski i już tam zostali. Ale niestety z drugiej strony magię Krakowa niszczą  głośne samochody w centrum miasta. Do tego smród spalin, zanieczyszczone powietrze i zaniedbana przestrzeń. Szczerze mówiąc tłumy, które o każdej porze roku zjeżdżają się do stolicy Małopolski, również mogą zachęcić do odwiedzenia tego regionu Polski.

Oczywiście potraktujcie nasze opinie z przymrożeniem oka, ponieważ z Krakowem wystąpiła bardzo podobna sytuacja jak z Paryżem. Cały świat zachwyca się tymi miejscami, a my jednak znaleźliśmy coś, co może nie zniechęcić wielu do podróży. Dlatego uspokajamy! Kraków to naprawdę piękne i wyjątkowe miasto, które niestety ma problem, aby połączyć wspaniałą historię z brutalną technologiczną rzeczywistością.