Włochy: Bergamo

Włochy Bergamo Mediolan

Chyba każdemu Włochy kojarzą się z przepyszną kawą, wyśmienitym prosecco i z wybitnym risotto. Dlatego jako kolejny cel podróży postawiliśmy sobie słoneczną Italię, a dokładnie Bergamo! Nie da się jednak ukryć, że zakochać może się wszędzie, ale miłość w Bergamo smakuje zupełnie inaczej. Dlaczego? O tym w poniższym artykule! A oprócz tego zgodnie ze zwyczajem najważniejsze informację dla tych, którzy planują swoją podróż do magicznej Italii!

Transport do Bergamo

Szczerze mówiąc tym razem wybierając kierunek podróży sugerowaliśmy się ceną. Nie mieliśmy konkretnego planu, gdzie chcemy wyruszyć. Gdy rozpoczęliśmy przeglądanie ofert nie łudziliśmy się, że w środku lata trafi się jakaś przyzwoita okazja. A jednak! Tanie linie lotnicze Ryanair rzuciły w czerwcu pule biletów w przystępnych (jak na tę porę roku) cenach. I tak udało nam się wyruszyć na wakacje w cenie 150 zł od osoby w jedną stronę!

Dla tych, którzy uważają, że wciąż jest to kwota nie do przeskoczenia, mamy świetną radę. Spróbujcie znaleźć lot poza sezonem. Wspomina przez nas cena to mimo wszystko stawka wakacyjna. Gdy zajrzycie na pułap cenowy w październiku, czy listopadzie zobaczycie, że bilety będziecie mogli kupić nawet za 150 zł w dwie strony!

Gdy już wylądowaliśmy na lotnisku w Bergamo rozpoczął się szaleńczy wyścig do wyjścia, by jak najszybciej złapać busa do centrum miasta. Jak się później okazało, stres i poganianie nie miały sensu, ponieważ od razu przy wyjściu umiejscowiony jest przystanek autobusowy, dzięki czemu łatwo i przyjemnie dostaniecie się do miasta.

Jednorazowy bilet miejski, który kosztuje niecałe 2 Euro kupicie w automacie w autobusie. Jeśli będziecie mieli problem z ogarnięciem włoskiego sprzętu, to śmiało pytajcie kierowcę o pomoc. On z uśmiechem na twarzy chętnie wam pomoże.

W Bergamo był to jedyny moment, gdy zdecydowaliśmy się na transport miejski. Dalej korzystaliśmy tylko z własnych nóg, aby zwiedzić jak najwięcej zakamarków malowniczego miasteczka na północy Włoch.

Nocleg w Bergamo

Ze względu na to, że w Bergamo spędziliśmy zaledwie dwa dni i ruszyliśmy dalej w głąb Italii, to postanowiliśmy nie przepłacać za hotel. Niestety w sezonie wakacyjnym nie jest o to łatwo.

Włochy – Bergamo

Ale mimo wszystko warto zawzięcie przeszukiwać internet w poszukiwaniu najwygodniejszej dla nas opcji.

Nam udało się znaleźć hotel, który jednak swoim wyglądem i funkcjonalnością przypominał hostel, lecz cena w tym przypadku zdziałała cuda. Mowa tutaj o Ecologic Moroni, za który zapłaciliśmy niecałe 25 Euro od osoby za jedną noc. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że poza sezonem ta cena z pewnością drastycznie spada, lecz podróżowanie latem wiąże się niestety z wyższymi kosztami przelotów i zakwaterowania. Była to opcja, która na tamten moment zdecydowanie nas zadowoliła.

A co ze standardem? Hmm można byłoby dużo mówić, dlatego poświęciliśmy osobny artykuł na podzielenie się z Wami naszymi wrażeniami po nocy w Ecologic Moroni.

Oczywiście w Bergamo znajdziecie o wiele więcej noclegów, które mogą zaspokoić wasze potrzeby i spełnić wasze wymagania. W tej malowniczej włoskiej miejscowości nie brakuje luksusowych hoteli, jak i tanich hosteli. Wszystko zależy od budżetu jakim dysponujecie i okresu, w którym decydujecie się na podróż.

Atrakcje w Bergamo

Zdecydowanie trzeba podkreślić, ze Bergamo to dwa miasta w jednym. Warto to wiedzieć przed podróżą do tego niezwykłego miasteczka.

Bergamo Alta, to położone na górze o wysokości ok. 100 metrów stare miasto, które otoczone jest murami. Można dostać się tam na dwa sposoby. Albo pieszo, albo kupując bilet na specjalną kolejkę, która zawiezie nas na sam szczyt. My zdecydowaliśmy się na skorzystanie z kolejki. Patrząc na reakcję turystów, którzy jechali razem z nami w wagoniku, jest to zdecydowanie jedna z największych atrakcji Bergamo!

Gdy już dotrzemy na samą górę dostrzeżemy niezwykłe stare miasto, które zapiera dech w piersiach nawet najtrwalszym zawodnikom.  To właśnie tam centralnym punktem jest Piazza Vecchia przy którym wznosi się XII-wieczny pałac – Pallazzo della Regionale. Ponadto mieści się tam prawie 50-metrowa wieża z miejskim zegarem oraz XVIII-wieczna fontanna, z której turyści masowo pobierają wodę do picia.

Aby zwiedzić górną część Bergamo, wystarczą 2-3 godziny. Ale z pewnością będą to jedne z najpiękniejszych godzin w Waszym życiu. Magia, która płynie z tego kompaktowego miejsca pobudza wyobraźnie i przenosi nas do dalekiej przeszłości. Dodatkowo stare miasto, to zdecydowanie królestwo kaplic, świątyń i ołtarzyków, które doskonale wpisują się w kamienny i surowy klimat tej części Bergamo.

Ponadto Bergamo Alta, to zdecydowanie gratka dla miłośników punktów widokowych. Będąc 100 metrów n.p.m z pewnością możemy rozmarzyć się nad cudowną panorama włoskiego miasteczka, które wygląda obłędnie. No właśnie, a co z dolną częścią Bergamo, czyli Citta Bassa?

Włochy – Bergamo

To z pewnością gratka dla wielbicieli sztuki. W „nowym” mieście znajduje się bowiem galeria sztuki, która uważana jest za jedną z najlepszych w całych Włoszech. Mowa tutaj o Accademia Carrara . To tam znajdują się takie działa takich artystów jak: Tycjana, Brueghela, van Dycka, Lotta, Rafaela.

Głównym punktem Citta Bassa jest Porta Nuova tot, gdzie mimo swojej nowoczesności nie brakuje zabytków, na które składają się kościoły i pałace. W tej części miasta możemy podziwiać przede wszystkim Santo Spirito, San Bernardino, Sant’alessandro oraz San Bartolomeo, czyli najbardziej interesujące, XVI i XVIII-wieczne kościoły.

Warto również zatrzymać się na chwilę na Piazza Matteotti, czyli placu, gdzie spokojnie możemy przycupnąć, zamówić kawę i delektować się niesamowitą atmosferą i klimatem miejsca w którym się znajdujemy.

Jedzenie w Bergamo

Cała Italia słynie zdecydowanie z najlepszej pizzy na świecie i wszelkiego rodzaju, wyśmienitego makaronu! A jak jest w Bergamo? Z pewnością znajdziecie tam bary szybkiej obsługi, gdzie za 3-4 Euro otrzymacie przyzwoite danie jednogarnkowe. Dodatkowo na każdym kroku, wśród urokliwych uliczek wyłaniają się kawiarniane ogrody, gdzie od rana tętni życie, a turyści zgodnie z włoską tradycją rozpoczynają dzień od przepysznego espresso.

Jak już będziecie w Bergamo, to z pewnością nie możecie przegapić Galateria La Romana, czyli jednej z najstarszych i prawdopodobnie najlepszych lodziarni we Włoszech! Codziennie, niezależnie od pory roku, ustawiają się do niej olbrzymie kolejki! Ale przyznać trzeba, że nie ma co się dziwić, ponieważ smak lodów naprawdę zachwyca!

Włochy pokochaliśmy przede wszystkim za to, że ciężko znaleźć restaurację, czy bar, w którym byłoby kiepskie jedzenie. Dlatego jak już będziecie w Italii skupcie się na cenach w poszczególnych lokalach, ponieważ to one mogą być decydujące w wyborze restauracji, w której zjemy. My osobiście możemy polecić m.in. Trattoria caprese i DA MIMMO Ristorante con Pizza. Oba te miejsce są idealne na obiad bądź kolację. A zjemy tam nawet od 10 Euro za jedną potrawę! Jak na tak turystyczne miasto, cena są naprawdę zacna!

W starej części Bergamo zdecydowanie polecamy pizzę na kawałki. Koniecznie odwiedźcie Il Fornaio, gdzie w ofercie będziecie mieli pizzę z najróżniejszymi dodatkami. Jedzenie na wynos  to idealna opcja dla tych, którzy nie lubią przesiadywać w lokalach. Największym niusem jest niestety cena. Ponieważ za jeden kawałek pizzy, którym jedynie zaspokoiliśmy głód na jakieś 2 h, musieliśmy zapłacić 12 Euro! Mało ekonomiczna opcja!

Bergamo jest również doskonałym miejsce dla miłośników pikników. Liczne place i parki dają możliwość zorganizowania przyjemnego posiłku na otwartej przestrzeni. Szybkie zakupy w supermarkecie, towarzystwo bliskich osób i widoki na bajeczne włoskie miasto z wysokości 100 metrów, może chwycić nie jednego za serce!

Także jak sami widzicie, wizyta w Bergamo była obfita w wile wspaniałych chwil. Włochy są zdecydowanie faworytem jeśli wakacje chcemy spędzić pod znakiem pięknej architektury, pysznego jedzenia i cudownych ludzi. Niestety, ze względu na walutę, czyli Euro, musimy liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami, niż wypoczynek na Mazurach. Ale dla chcącego nic trudnego, bo jak sami widzicie, jest wiele opcji, aby spędzić wakacje naprawdę przyjemnie i tanio!