Co należy wiedzieć przed otwarciem hotelu, pensjonatu czy motelu?

Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym kierunkiem turystycznym dla osób z zagranicy oraz dla samych Polaków.  W związku z tym wiele osób interesuje się możliwością otworzenia własnego hotelu czy pensjonatu. Jest to bardzo dobry pomysł, jeśli chcemy uciec od pracy etatowej i otworzyć własny biznes. Trzeba jednak pamiętać, że otwarcie własnego hotelu czy pensjonatu to również spory wydatek. Jak się przygotować do otwarcia biznesu turystycznego? Co warto wiedzieć przed otwarciem hotelu czy innych usług noclegowo-rekreacyjnych?

O czym pamiętać otwierając hotel lub pensjonat?

Sukces biznesu opartego na obiekcie wypoczynkowym jest uwarunkowany przede wszystkim lokalizacją takiego miejsca, drugim planem oczywiście będzie jakość obiektu i obsługi, a także marketing. Jeżeli hotel czy pensjonat znajdzie się w mało atrakcyjnym miejscu, gdzie otoczenie nie stanowi atrakcji lub ważnego logistycznie punktu, inwestycja może okazać niezwykle trudnym zadaniem dla marketingu. Ilość osób odwiedzających takie miejsce może nie być duża, a biznes prędzej czy później przyniesie straty. Jednak przy odpowiednim pomyśle i doświadczeniu marketingowym, każde miejsce można odpowiednio wypromować!

Więcej na temat marketingu hotelu znajdziecie w poniższym artykule:

Jak reklamować hotel, gospodarstwo agroturystyczne lub pensjonat?

Kolejnym ważnym etapem jest zidentyfikowanie swoich potencjalnych klientów oraz określenie jakie mają potrzeby, zasoby finansowe, jakiego rodzaju odpoczynku, atrakcji i udogodnień będą potrzebowali. W tym celu warto stworzyć tak zwane persony, czyli opisowe reprezentacje typowych klientów. Pomoże nam to poznać cechy wspólne różnych grup klientów i zrozumieć czego należy im dostarczyć.

Po identyfikacji tych podstawowych rzeczy trzeba przejść do kwestii prawnych. Prowadząc działalność tego typu warto pamiętać przede wszystkim o kwestiach bezpieczeństwa. Jeżeli dojdzie do wypadku jednego z gości naszego obiektu, może się to skończyć poważnymi konsekwencjami. W związku z tym, podstawą jest odpowiednie zaplecze sanitarne oraz dostosowanie hotelu do wszelkich prawnych wymagań. Następnie, niezbędne jest zapewnienie odpowiednich warunków przeciwpożarowych. W tym celu najlepiej wystąpić o przegląd do straży pożarnej, która oceni czy budynek nadaje się do świadczenia takich usług. Bardzo istotne jest również spełnienie wszelkich przepisów budowlanych.

Zgłoszenie do Ewidencji Obiektów Hotelarskich

Zgodnie z Ustawą o Usługach Hotelarskich oraz Usługach Pilotów Wycieczek i Przewodników Turystycznych (art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.) zaszeregowania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów (hotel, motel, pensjonat, kemping, dom wycieczkowy, schronisko, schronisko młodzieżowe) dokonuje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia zgłaszanego obiektu. Zaszeregowanie występuje na wniosek przedsiębiorcy, za który będziemy musieli uiścić odpowiednią opłatę.

  • dla hoteli i moteli oznaczonych  czterema i pięcioma gwiazdkami to koszt 1500 zł;
  • dla hoteli i moteli oznaczonych trzema gwiazdkami to koszt 1000 zł;
  • dla hoteli i moteli z jedną i dwiema gwiazdkami, a także pensjonatów powyżej 20 pokoi to koszt 600 zł;
  • dla pensjonatów do 20 pokoi to koszt 400 zł.

Ewidencja Obiektów Hotelarskich prowadzona jest w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów.

Co zawiera wniosek o wpis do Ewidencji Obiektów Hotelarskich?

  1. Dane przedsiębiorcy (w tym jego dane osobowe, teleadresowe, numer NIP oraz KRS (jeśli taki posiada),
  2. Nazwa zgłaszanego obiektu,
  3. Określenie danych teleadresowych zgłaszanego obiektu (lokalizacja – adres, telefon, email, strona www, fax),
  4. Liczba miejsc noclegowych, pokoi oraz ich strukturę,
  5. Określenie osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy,
  6. Wskazanie o jaki rodzaj zaszeregowania wnioskuje przedsiębiorca.

Jakie kody PKD?

Rozpoczynając działalność gospodarczą, niezbędnym elementem jest wpisanie odpowiedniego kodu PKD podczas wypełniania wniosku CEIDG-1. Jest to kod Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej, który opisuje usługi świadczone przez daną działalność. Każdy typ działalności gospodarczej posiada własny kod PKD, którym jest identyfikowany. Ogólnie rzecz biorąc, takich kodów jest dostępnych około 400, które są z kolei podzielone na kategorie grupy oraz działy. Aby dokładnie wybrać kod PKD, warto odwiedzić stronę CEIDG, gdzie są dostępne kody PKD z dokładnymi opisami. Wiele zależy od usług przeważających prowadzonych przez działalność.

W tym przypadku podstawowe kody PKD będą znajdować się w sekcji I (Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi)

  • Dział 55 – zakwaterowanie
  • Dział 56 – działalność usługowa związana z wyżywieniem

Biuro rachunkowe dla hotelu

Prowadząc działalność gospodarczą, nieodłącznym elementem są niestety podatki oraz prowadzenie rachunkowości, czyli ewidencjonowanie wszelkich dokumentów księgowych. Jest to czynność, z którą można na początku próbować zmagać się samemu, jeśli mamy możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości (księga przychodów i rozchodów). Jednak gdy wybierzemy formę prawną obligującą nas do prowadzenia pełnej księgowości (księgi rachunkowe) warto wszelkie formalności powierzyć profesjonalnemu biuru rachunkowemu.

Biuro rachunkowe Keep Going Group Warszawa

Więcej:

https://keep-going.pl/ksiegowosc-finanse/

Szukając sprawdzonego biura rachunkowego w Warszawie polecam zapoznać się z ofertą Keep Going Group. Biuro rachunkowe i jednocześnie inkubator przedsiębiorczości bez problemu wesprze Cię we wszelkich kwestiach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – począwszy od wyboru formy prawnej, przez rejestrację spółki / firmy, po prowadzenie rachunkowości, wsparcie prawne m.in. w zakresie RODO, czy w marketingu. Teraz dostęp do wszystkich specjalistów otrzymujesz w jednym, korzystnym pakiecie. Ponadto współpracując z inkubatorem otrzymujesz dostęp do sieci partnerskiej czy darmowych szkoleń!